Sosiaalinen media CV:ssä: milloin siitä on hyötyä?
Elämme sosiaalisen median aikakautta. Ei siis ole yllättävää, että mietit, pitäisikö sinun mainita sosiaalinen media CV:ssäsi vai ei. Onko esimerkiksi järkevää lisätä LinkedIn-, Twitter-, Pinterest- tai Instagram-tilisi CV:hen? Niiden mainitseminen CV:ssä riippuu omasta tilanteestasi. Tässä blogissa kerromme asiasta lisää.
LinkedInin edut CV:ssä
On aina hyvä idea mainita LinkedIn-profiilisi CV:ssä. Todennäköisyys, että rekrytoijat etsivät sinua verkosta, on suuri. Ensimmäinen paikka on LinkedIn, mutta myös muita sosiaalisen median profiilejasi tarkastellaan. Voit siis olla askeleen edellä ja lisätä LinkedInisi suoraan CV:hen.
Lisäksi on muita syitä, miksi LinkedIn CV:ssä on hyvä idea:
- Näytä enemmän persoonallisuuttasi. CV:si on vain maksimissaan 2 sivun tiivistelmä. Omalla LinkedIn-profiilillasi voit kertoa itsestäsi ja (ammatillisista) kiinnostuksenkohteistasi paljon laajemmin.
- Vaikuttavat suosittelut. CV:ssä on epätavallista mainita suositteluita. LinkedInissä ihmiset voivat kirjoittaa sinusta suosituksia (verrattavissa suosittelijoihin). Tämä on tietenkin erittäin arvokasta tietoa rekrytoijille. Pyydä siis tarvittaessa entisiä esihenkilöitä, työnantajia tai muita merkityksellisiä henkilöitä kirjoittamaan suosittelu
- Näytä ammatilliset kiinnostuksesi. Verkostosi, yhteytesi ja panoksesi kertovat paljon siitä, mitkä ovat kiinnostuksenkohteitasi. Jos säännöllisesti kommentoit tai postaat julkaisuja merkityksellisistä trendeistä, kehityksistä ja tutkimuksista, rekrytoija tai potentiaalinen työnantaja näkee, että olet erittäin kiinnostunut alastasi.
Milloin ei kannata mainita LinkedIniä CV:ssä?
Suosittelemme lähes aina lisäämään LinkedIn-profiilin CV:hen. On kuitenkin tilanteita, jolloin on parempi jättää LinkedIn-profiili mainitsematta.
- Tilisi ei ole ajantasalla. Jos et ole päivittänyt tiliäsi kolmeen vuoteen, se voi toimia sinua vastaan pikemminkin kuin puolestasi. Neuvomme on ennemminkin päivittää profiilisi kuin jättää se kokonaan mainitsematta.
- Profiilisi on tyhjä. Jos sinulla on LinkedIn-profiili, mutta siinä ei ole kuvaa, otsikkoa, yhteenvetoa tai sitä ei ole ylipäätään täytetty, on parempi jättää se pois (tai lisätä puuttuvat tiedot).
- Käytät LinkedIniä myös henkilökohtaisiin asioihin. LinkedIn on vain työelämään ja ammatilliseen käyttöön tarkoitettu alusta. Jos käytät sitä muihin tarkoituksiin, älä lisää sitä CV:hen.
- Käytät LinkedIniä täysin eri alalla. Näin voi olla esimerkiksi, jos olet freelancer ja yrität saada LinkedInin kautta asiakkaita, samalla kun haet työtä täysin toiselta alalta.
Muiden sosiaalisen median tilien mainitseminen CV:ssä
CV:n koko tarkoitus on antaa yhteenveto ammatillisesta urastasi, ei henkilökohtaisesta elämästäsi. Muut sosiaalisen median tilit, kuten Facebook, Instagram ja Pinterest, eivät kuulu CV:hen. Ne eivät tuo mitään lisäarvoa ja sisältävät epälennaista tietoa.
Jos kuitenkin käytät tiettyä sosiaalisen median alustaa ammatillisiin tarkoituksiin, voit mainita nämä alustat CV:ssäsi. Tässä on muutama esimerkki, milloin voit mainita tiettyjä sosiaalisen median profiileja CV:ssäsi:
- Valokuvaaja, joka jakaa työnsä Instagramissa.
- Sisustussuunnittelija, joka jakaa upeita moodboardeja Pinterest-tilillään.
- Ohjelmoija, joka osallistuu avoimen lähdekoodin projekteihin Githubissa.
- Toimittaja, joka jakaa uutisia ja kehityksiä Twitterissä.
- UI/UX-suunnittelija, joka jakaa työnsä Dribblessä tai Behancessa.
Tällaisissa tapauksissa on tietenkin hyödyllistä lisätä juuri kyseiset sosiaalisen median profiilit CV:hen.
Kuinka mainita sosiaalisen median tili CV:ssä?
Järkevin paikka lisätä LinkedIn-profiilisi ja mahdollisesti muut sosiaalisen median tilisi CV:hen on suoraan yhteystietojesi alle. Mainitse siis ensin nimesi, osoitteesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi.
Sen alle voit sitten lisätä muita merkityksellisiä tietoja ja linkkejä sosiaalisen median tileihisi. Hyvä sääntö on määrittää tietojen järjestys niiden tärkeyden perusteella. Tärkeimmät tiedot ovat ylhäällä ja vähemmän tärkeät alhaalla.
Näin lisäät sosiaalisen median tilin CV:hen:
- Luo ylimääräinen otsikko henkilökohtaisiin tietoihisi, kuten "LinkedIn".
- Sijoita sen alle profiilisi URL-osoite. Esimerkiksi "/in/jukkakorhonen" tai “x.com/jukkakorhonen”.
- Lisää hyperlinkki tekstiin. Kun joku napsauttaa nimeäsi tai URL:iasi, LinkedIn-tilisi avautuu automaattisesti.
Johtopäätökset
- LinkedIn on aina hyvä lisä CV:hen, kunhan tilisi on ajan tasalla ja käytät sitä ammattimaisesti.
- Lisää muita sosiaalisen median tilejä vain, jos ne ovat olennaisia hakemaasi tehtävään nähden ja käytät alustoja yksinomaan ammatillisesti.
- Mainitse sosiaalisen median profiilit henkilökohtaisten tietojesi alaosassa.
Jos sinusta tuntuu vaikealta kirjoittaa hyvä CV itse, voit harkita valmiin pohjan käyttämistä. CV-pohjan avulla voit nopeasti ja helposti lisätä linkit eri sosiaalisen median profiileihisi CV:ssä. Vain muutamassa minuutissa voit luoda täydellisen CV:n, joka tekee vaikutuksen potentiaalisiin työnantajiin.
Päihitä kilpailijat täydellisellä CV:llä. Tutustu asiantuntijoiden uravinkkeihin ja paranna mahdollisuuksiasi saada työpaikka.